بازديد گروه نومسلمان ايتاليا از مديريت يزد

گروه ده نفره از مسلمانان كشور ايتاليا از موزه اسناد و مدارك تاريخي يزد بازديد كردند. اين گروه كه به مدت 5 روز در يزد حضور داشتند در كلاس هاي آشنايي با فرهنگ و تمدن اسلام و ايران كه در كتابخانه ملي يزد برگزار مي شد شركت نمودند .

در اين كلاسها محمدرضا ملك ثابت، مدير مركز يزد و دكتر شجاعي پور، از اساتيد جامعه المصطفي به تبيين مباني فكري نظام اسلامي و همچنين ظرفيت هاي تمدن سازي اسلام پرداختند و دوران شكوفايي تمدن اسلامي در قرون 4 و 5 هجري را با دوران ركود تمدن غرب در قرون وسطي مقايسه كردند .

در يكي از نشست هاي علمي ملك ثابت در پاسخ به سوال دو بانوي تازه مسلمان ايتاليايي به بحث ريشه اي بودن حجاب در نزد زنان مسلمان پرداخت و به نمونه اي مستند از مقاومت زنان يزد در برابر قانون اجبار مردم به بي حجابي (قانون كشف حجاب در زمان رضا خان با حمايت انگلستان ) اشاره كرد. وي گفت : با وجود شدت برخورد ماموران با افراد با حجاب ، زنان غيرتمند و با بصيرت يزدي حاضر به پذيرش اين قانون نشدند و به مبارزه منفي با عوامل اجراي قانون كشف حجاب پرداختند و حتي با نوشتن نامه اي به مجلس شوراي ملي مخالفت مدني خود را با اين قانون تحميلي و ضد انساني نشان دادند .

مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي يزد ادامه داد : هم اكنون اين نامه و ساير اسناد مربوط به اين پديده استعماري در سازمان اسناد ملي نگهداري مي شود و از طريق آنها مي توان به نقش استعمارگران در بي هويت كردن ملل مسلمان از طريق اشاعه بي حجابي و اباحه گري دست يافت .

خانم پاتريسا لاندي ، كه كاملا حجاب اسلامي را رعايت مي كرد ، ضمن دروغين خواندن ادعاهاي آزادي و دموكراسي در غرب گفت : با وجود آنكه ثابت شده است حجاب براي سلامت فرد و جامعه مفيد است اما متاسفانه همچنان شاهد مخالفت و ممانعت بعضي از دولتمردان غربي با حجاب زنان مسلمان اروپايي هستيم .

خانم ماريا گراتيسيا نيز كه به شدت تحت تاثير جاذبه هاي تاريخي و مظاهر تمدن اسلامي در شهر كهن يزد قرار گرفته بود گفت : اطلاعات مردم اروپا درباره تمدن هاي شرقي خصوصا تمدن اسلامي بسيار ناچيز است .مسافرت به يزد و اصفهان به ما نشان داد كه تمدن اسلامي كهن ، با شكوه و در زمان خود بسيار پيشرفته بوده كه هنوز هم جلوه هايي از آن چشم بينندگان را به خود خيره مي كند .

گفتني است هفته گذشته نيز مديريت اسناد يزد ميزبان مسلماناني از كشور اكوادور در آمريكاي لاتين بود .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا